AccueilGalerieRechercherDernières imagesS'enregistrerConnexionNouveaux messages depuis dernière visite
Rechercher
 
 

Résultats par :
 
Rechercher Recherche avancée
Qui est en ligne ?
Il y a en tout 113 utilisateurs en ligne :: 8 Enregistrés, 1 Invisible et 104 Invités :: 3 Moteurs de recherche

Dialmax, DidierF, EDOUARD Jean, jb42, manx, Mondialen, Pifou, vé24

Le record du nombre d'utilisateurs en ligne est de 588 le Jeu 26 Sep 2024 - 6:33
Derniers sujets
»  [MotoGP] Infos , nouveautés , potins , tests et plus pour la saison GP 2025 ...
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeAujourd'hui à 12:51 par Mykeul

» [Technique] Vilebrequin deux temps
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeAujourd'hui à 12:39 par JPG

» [Oldies] Honda 450,les cadres de course
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeAujourd'hui à 10:03 par Ala Zorro

» Bourg en Bresse 1964
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeAujourd'hui à 8:58 par Adco

» [Oldies] 1961/2011: 50 ans de Yamaha en Grand Prix!
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeHier à 23:27 par DidierF

» Té que nique.
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeHier à 23:23 par Adco

» Recensement des moteurs V3, deux et quatre temps
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeHier à 23:20 par Anthony FZ1

» [Oldies] Répertoire Moto Revue
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeHier à 11:59 par DidierF

» [Oldies] Questions (vitesse 1947-1976) (2)
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeHier à 11:58 par DidierF

» #4 Restauration de mon side-car des années 70,
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeHier à 11:29 par Joel Enndewell 2424

» Honda V3 en préparation
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeMar 19 Nov 2024 - 21:53 par Toop

» [Oldies] Quizz (30)
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeMar 19 Nov 2024 - 19:40 par jack177071

» controle technique moto
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeMar 19 Nov 2024 - 13:17 par Ninja Atak

» Fred, t'es un enfoiré !
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeLun 18 Nov 2024 - 21:05 par Objectif Lune

»  [MotoGP] GP de Catalogne 2024 à Barcelone les 15 - 16 et 17 Nov 2024
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeLun 18 Nov 2024 - 18:55 par Ninja Atak

» Sunday Ride Classic 2025 - circuit Paul Ricard
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeLun 18 Nov 2024 - 18:53 par SuomiFinn 95

» [Oldies] Courses de côte
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeDim 17 Nov 2024 - 17:21 par Loveside

» [Oldies] Angel Nieto Mike Hailwood (part 7)
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeDim 17 Nov 2024 - 17:04 par DidierF

» [Oldies] Des livres sur la course moto
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeDim 17 Nov 2024 - 11:51 par Loveside

» [Oldies] Ils ont p'loté la belle à culbuter de Varese (3ème partie)
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeSam 16 Nov 2024 - 20:29 par dga

» Micou.
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeSam 16 Nov 2024 - 17:09 par Joel Enndewell 2424

» Bourg en Bresse 1958
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeSam 16 Nov 2024 - 16:47 par DidierF

» Questions (vitesse 1977-2001)
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeSam 16 Nov 2024 - 14:22 par DidierF

» [Oldies] Les transporteurs de motos des paddocks
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeSam 16 Nov 2024 - 14:08 par DidierF

» [Oldies] Fergus, Geoff, Libero et les autres (vitesse 1946-1960)
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeSam 16 Nov 2024 - 8:49 par DidierF

» [INTERVIEW] Dans la Boite à Gants - Top moments avec des Top personnages
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeSam 16 Nov 2024 - 8:42 par cric29

» [Oldies] Dutch TT Assen 1966. Apogée de la période classique.
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeVen 15 Nov 2024 - 19:30 par DidierF

» Der de der Barcelone....
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeVen 15 Nov 2024 - 9:34 par Joel Enndewell 2424

» Jacky Germain
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeJeu 14 Nov 2024 - 23:25 par Joel Enndewell 2424

» [Technique] Le frein des Aermacchi 250 et 350 1973
Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeJeu 14 Nov 2024 - 19:15 par Bricole 63

Mots-clés
rouge 1973 RACING motos moto inventaire 1976 ducati aprilia oldies zone charade Mans fior ROAD coupe bourg yamaha suzuki classic artisanales wanted francaises bresse side 2013
Meilleurs posteurs
Marc
Geometry parameter and motorcycle ridability Voting16Geometry parameter and motorcycle ridability Voting13Geometry parameter and motorcycle ridability Voting15 
EDOUARD Jean
Geometry parameter and motorcycle ridability Voting16Geometry parameter and motorcycle ridability Voting13Geometry parameter and motorcycle ridability Voting15 
philwood
Geometry parameter and motorcycle ridability Voting16Geometry parameter and motorcycle ridability Voting13Geometry parameter and motorcycle ridability Voting15 
Pierre"PhilRead"
Geometry parameter and motorcycle ridability Voting16Geometry parameter and motorcycle ridability Voting13Geometry parameter and motorcycle ridability Voting15 
mickey
Geometry parameter and motorcycle ridability Voting16Geometry parameter and motorcycle ridability Voting13Geometry parameter and motorcycle ridability Voting15 
yves kerlo
Geometry parameter and motorcycle ridability Voting16Geometry parameter and motorcycle ridability Voting13Geometry parameter and motorcycle ridability Voting15 
bubu
Geometry parameter and motorcycle ridability Voting16Geometry parameter and motorcycle ridability Voting13Geometry parameter and motorcycle ridability Voting15 
Fügner
Geometry parameter and motorcycle ridability Voting16Geometry parameter and motorcycle ridability Voting13Geometry parameter and motorcycle ridability Voting15 
Dialmax
Geometry parameter and motorcycle ridability Voting16Geometry parameter and motorcycle ridability Voting13Geometry parameter and motorcycle ridability Voting15 
Dan42
Geometry parameter and motorcycle ridability Voting16Geometry parameter and motorcycle ridability Voting13Geometry parameter and motorcycle ridability Voting15 
La réclame...
Le Deal du moment :
Smartphone Xiaomi 14 – 512 Go- 6,36″ 5G ...
Voir le deal
599 €

 

 Geometry parameter and motorcycle ridability

Aller en bas 
+2
EDOUARD Jean
pironman
6 participants
AuteurMessage
pironman




Nombre de messages : 2
Localisation : italy
Date d'inscription : 23/07/2023

Geometry parameter and motorcycle ridability Empty
MessageSujet: Geometry parameter and motorcycle ridability   Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeMer 4 Sep 2024 - 10:36

Good morning, this is my first post in this forum, but I read it a lot.
Sadly, I don't speak french, and google translate don't help me because of really strange translation of some world.
I register anyway because I see lots of expert people here.
I'm trying to understand how the parameter of the geometry improve the driving behaviour.
I'm not sure the old says "big trail = stability, low trail = agility" is correct, because I rode bike with low trail that is not really agile (1999 Yamaha R6) compared to a bike with higher trail, but really more agile (2007 Honda CBR600RR).
So, I'm sure there's more.
I know that change suspension, chassis and almost all the other parts, but if you look at these two bikes, the geometry looks really similar, the behaviour it's really different.
So, why? what makes the Honda easier to be ridden fast? Maybe is not the geometry, but the "secret" is on the center of gravity?


Thank you
Revenir en haut Aller en bas
EDOUARD Jean

EDOUARD Jean


Nombre de messages : 20386
Age : 78
Localisation : ARGELIERS dans L'Aude
Date d'inscription : 14/08/2011

Geometry parameter and motorcycle ridability Empty
MessageSujet: Re: Geometry parameter and motorcycle ridability   Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeMer 4 Sep 2024 - 10:47

Voilà c' est fait .

Bonjour, c'est mon premier post sur ce forum, mais je le lis beaucoup.
Malheureusement, je ne parle pas français, et Google Translate ne m'aide pas à cause d'une traduction vraiment étrange de certains mondes.
Je m'inscris quand même car je vois beaucoup de gens experts ici.
J'essaie de comprendre comment le paramètre de la géométrie améliore le comportement de conduite.
Je ne suis pas sûr que le vieux dicton "grande traînée = stabilité, faible traînée = agilité" soit correct, car j'ai roulé sur une moto avec une faible traînée qui n'est pas vraiment agile (Yamaha R6 de 1999) par rapport à une moto avec une traînée plus élevée, mais vraiment plus agile (Honda CBR600RR de 2007).
Donc, je suis sûr qu'il y en a plus.
Je sais que cela change la suspension, le châssis et presque toutes les autres pièces, mais si vous regardez ces deux motos, la géométrie semble vraiment similaire, le comportement est vraiment différent.
Alors, pourquoi ? Qu'est-ce qui rend la Honda plus facile à conduire vite ? Ce n'est peut-être pas la géométrie, mais le "secret" est sur le centre de gravité ?

Merci
Revenir en haut Aller en bas
Frits Overmars

Frits Overmars


Nombre de messages : 2638
Age : 76
Localisation : Raalte, Holland
Date d'inscription : 12/10/2010

Geometry parameter and motorcycle ridability Empty
MessageSujet: Re: Geometry parameter and motorcycle ridability   Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeMer 4 Sep 2024 - 11:19

Good morning Pironman, the old saying ‘big trail = stability, low trail = agility’ is broadly correct. But the centre of gravity position also plays a role. ‘High and Forward’ promotes agility.
The inertia around the steering head axis of front wheel plus front suspension also plays a role: the lower the inertia, the better the feedback to the rider. And finally the rotating inertia: a light wheel with a small diameter also helps.
I share your experiences with Google Translate: the results can sometimes give you wonderful new ideas, but if you want reliable translations, you're better off using DeepL.com translator, which is miles better.
Revenir en haut Aller en bas
DidierF




Nombre de messages : 7929
Localisation : Paris 11ème
Date d'inscription : 10/02/2016

Geometry parameter and motorcycle ridability Empty
MessageSujet: Re: Geometry parameter and motorcycle ridability   Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeMer 4 Sep 2024 - 13:17

Or write in Italian... (Bonjour et bienvenue, pironman.)
Revenir en haut Aller en bas
Adco

Adco


Nombre de messages : 6498
Localisation : Limoges
Date d'inscription : 19/02/2016

Geometry parameter and motorcycle ridability Empty
MessageSujet: Re: Geometry parameter and motorcycle ridability   Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeMer 4 Sep 2024 - 14:01

For the front part, There is often confusion between trail and steering angle, both have an action. You may have the same trail with a différent angle.
Are the data always true in technical descriptions ?
Revenir en haut Aller en bas
pironman




Nombre de messages : 2
Localisation : italy
Date d'inscription : 23/07/2023

Geometry parameter and motorcycle ridability Empty
MessageSujet: Re: Geometry parameter and motorcycle ridability   Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeJeu 5 Sep 2024 - 14:28

Frits Overmars a écrit:
Good morning Pironman, the old saying ‘big trail = stability, low trail = agility’ is broadly correct. But the centre of gravity position also plays a role. ‘High and Forward’ promotes agility.

I didn't know that. I could try to measure the position of the CoG of both these bike, I have it at home.

Frits Overmars a écrit:

The inertia around the steering head axis of front wheel plus front suspension also plays a role: the lower the inertia, the better the feedback to the rider.

I read times ago that is better to have a low inertia of the steering "system", but I didn't know that this also improve feedback, interesting.
I read it in the blog of Peter Williams, I found really interesting what he says, for example he think that a nearly unstable setup is better for racing. Maybe because a bike that is unstable is also more responsive.

Adco a écrit:
Are the data always true in technical descriptions ?

That's true! I'm based to data, and these data says:
- Yamaha 24° rake 81 mm trail
- Honda 23.55° rake 98 mm trail

Wheelbase almost the same, 1375 for the Honda and 1380 for the Yamaha. But I didn't measure these values.
If you look only at these, you could think that the honda is more stable, the yamaha more agile. But it's not!
Honda look more stable AND more agile.
Revenir en haut Aller en bas
Dan42




Nombre de messages : 8933
Localisation : Margerie-Chantagret 42
Date d'inscription : 06/04/2014

Geometry parameter and motorcycle ridability Empty
MessageSujet: Re: Geometry parameter and motorcycle ridability   Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitimeJeu 5 Sep 2024 - 16:57

And what's the wheight on each front wheel, in static and dynamic situation?
Quel est le poids ou la charge sur chacune des roues ( Yam et Honda) en statique et dynamique?
Nota: je suis assez surpris de la chasse de la CBR 600 à 98mm, Honda aime bien souvent la valeur de 89 mm, mais bon, pourquoi pas.
Comme le rappelait souvent Pépé, la chasse est un produit entre valeur géométrique et charge.
Nota: Il me semble que sur les vieilles R6 ils montaient souvent un pneu AV en taille 120/60/17 alors que le standard est 120/70/17, la hauteur en 60% semble complètement abandonnée, il doit y avoir une raison, non?
Dan
Revenir en haut Aller en bas
Contenu sponsorisé





Geometry parameter and motorcycle ridability Empty
MessageSujet: Re: Geometry parameter and motorcycle ridability   Geometry parameter and motorcycle ridability Icon_minitime

Revenir en haut Aller en bas
 
Geometry parameter and motorcycle ridability
Revenir en haut 
Page 1 sur 1
 Sujets similaires
-
» [Oldies] Inventaire des motos françaises artisanales
» Murray’s Motorcycle Museum
» 1971 - Motorcycle Heart
» [Divers] Motorcycle live Birmingham
» Advances in the Modelling of Motorcycle dynamics

Permission de ce forum:Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
 :: TECHNIQUE-
Sauter vers: