[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image]Photo : Technomag - CarXpert
Particularité induite par l'horaire nocturne et l'humidité, la compétition se déroule sur 4 jours![Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] Longueur: 5.380 m.
Largeur: 12m
Virages à gauche: 6
Virages à droite: 10
Plus longue ligne droite: 1.068 m.
Piste toujours balayée par un vent apportant du sable et soumise à des phénomènes de condensation d'humidité le soir. Bref, ça glisse!
Je ne parle même pas de l'orage qui a dû faire reporter la course il y a trois ans ou de l'étalement du week-end sur 4 jours à cause de l'humidité à partir de 2012...
Niveau pilotage,
Sébastien Charpentier, consultant sur
Eurosport: "
l’endroit clé du circuit reste les deux virages à droite très rapides qui ramènent vers la ligne d’arrivée. C’est un endroit où l’on peut faire la différence pour se ménager un petit écart avec ses poursuivants avant le dernier virage à droite avant les stands. Cela permet d’être à l’abri du phénomène d’aspiration dans cette fameuse et longue ligne droite des stands."
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image]Records | Season | Rider | Motorcycle | Time | Speed |
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MotoGP |
Fastest Lap | 2008 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Yamaha | 1'53.927 | 170.0 km/h |
Circuit Record | 2008 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Ducati | 1'55.153 | 168.2 km/h |
Best Pole | 2008 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Yamaha | 1'53.927 | 170.0 km/h |
Top Speed | 2012 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Ducati | | 342.3 km/h |
Moto2 |
Fastest Lap | 2011 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Kalex | 2'00.168 | 161.2 km/h |
Circuit Record | 2012 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Suter | 2'00.645 | 160.5 km/h |
Best Pole | 2011 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Kalex | 2'00.168 | 161.2 km/h |
Top Speed | 2012 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Kalex | | 285.0 km/h |
Moto3 |
Fastest Lap | 2012 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | FTR Honda | 2'07.276 | 152.2 km/h |
Circuit Record | 2012 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | FTR Honda | 2'07.276 | 152.2 km/h |
Best Pole | 2012 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | KTM | 2'08.188 | 151.1 km/h |
Top Speed | 2012 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | KTM | | 229.7 km/h |
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] Plutôt que de vous faire un résumé des nouvelles qui sont apparues progressivement dans le sujet concerné, je trouve plus savoureux de lire ce que j'avais écrit il y a un an, et de constater certains décalages avec ce qui s'est passé, ou avec cette année.[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image]Pas grand chose de palpitant.
Stoner apparaît toujours comme le favori, même si Lorenzo semble plus proche que l'année dernière.
Nous aurons donc un duel Honda-Yamaha, avec un avantage, si ce n'est aux premières, du moins à l'Australien.
Derrière, les Ducati GP12 viseront les places d'honneur mais sauf fait de course ou conditions particulières, la victoire semble hors de leur portée.
Les Ducati "satellite" auront d'ailleurs à contenir les assauts des Aprilia CRT, celle de Randy De Puniet en tête.
Les autres CRT ne semblent pas dans le coup, mais la Suter BMW d'Edwards devrait se révéler comme la meilleure des "non-Aprilia".
On s'inquiète un peu pour la fiabilité des Kawasaki FTR...[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image]Kalex paraît le constructeur de châssis qui a le vent en poupe en ce moment.
Face au constructeur allemand, seuls des pilotes comme Luthi et, dans une moindre mesure Marquez, semble en mesure de dompter le nouveau châssis Suter.
Celui-ci apparaît très sensible aux réglages et très nerveux: une conséquence de sa peau en carbone?
Côté francophone, on suivra Johann Zarco, encore en apprentissage de la catégorie, mais aussi Mike Di Meglio et Xavier Simeon chez Tech3.
Dans l'autre team français, si Aegerter devrait rapidement apparaître dans les 10 premiers, cela pourrait prendre plus de temps à un Rolfo encore handicapé par une blessure.[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image]On attend le duel KTM-Honda qui s'est dessiné après les essais hivernaux.
Si Vinales a finalement été le meilleur sur sa Honda, il apparaît bien esseulé pour le moment, face à une meute de motos autrichienne. Sandro Cortese sera probablement son principale adversaire.
La fiabilité moteur reste la grande question concernant ces Moto3.
Les Honda ont reçu leur deuxième injecteur et on peut noter l'apparition de nouveaux pneus Dunlop, spécifique à cette nouvelle catégorie, qui ont permis de se rapprocher des temps des meilleures 125cc.
A noter que la TSR de Kenta Fuji suit son propre chemin au milieu des autres Honda, aussi bien sur le plan mécanique que sur celui de l'aérodynamique, mais le jeune Japonais a encore a apprendre tous les circuits du mondial
Louis Rossi, aperçu au Mans le week-end dernier, m'a déclaré ressentir encore une légère gêne à son pied mais ne pense pas que ça l'handicapera trop au Qatar.
Alexis Masbou se débat dans des problèmes financiers alors qu'Alan Techer a fait très bonne impression lors des derniers tests hivernaux. Bridgestone slick compounds available: Front: Soft, Hard; Rear: Medium, Hard (Asymmetric)
Losail International Circuit will light up the opening round of the
2013 MotoGP
season as the twenty-four riders contesting this year’s championship prepare to do battle in the Qatari desert.
This year is Bridgestone’s fifth as Official Tyre Supplier to MotoGP
and during that time, it has been the fast and technical Losail circuit that has hosted the season opener. This year sees a new practice and qualifying format which has brought with it a revision in tyre allocation, with each rider being given one extra rear slick and an extra set of wet tyres at each race compared to last year.
Bridgestone has also responded to rider requests by allowing selection of up to seven of the softer option rear slicks at each race weekend, compared to six last year. Although the total number of front slicks allocated to each rider remains the same at nine tyres, riders have greater flexibility in how they can select their tyre compounds and can now choose up to six tyres in either the softer or harder slick option, up from five last year. Slick compounds for the front tyre remain unchanged this season, though the names of the front slick compounds have been revised to extra-soft, soft, medium and hard to make them consistent with the rear slick tyre.
The desert setting of Losail brings with it cool track temperatures at night and the potential for wind-blown sand which when combined with the flowing nature of the circuit, creates a challenging environment for race tyres. Although Bridgestone is offering different rear slick specifications for the CRT and works riders this season, the particular demands of this circuit mean that two specifications of rear slick – the medium and hard asymmetric rears - will be provided for all riders at this race. Front slick tyre compounds for Qatar are the same as last year, with the soft and hard compounds giving the variety needed to manage the changeable grip and abrasion levels that often occur at this circuit.
Hiroshi Yamada - Manager, Bridgestone Motorsport Department
“It is with great pride that Bridgestone commences its fifth year as Official Tyre Supplier to MotoGP this weekend at Qatar. This race also marks the introduction of the revised tyre allocation regulations which sees every rider receiving one extra rear slick and an extra set of wet tyres, and this change is just the latest example of Bridgestone’s continued commitment to improving its quality of service to the riders and teams.
“Many riders have shown good form in pre-season testing and the pace across the whole grid is more competitive, so I am confident that we will see an exciting race this weekend and that the season as a whole will be one to remember. I am also very interested to see the new qualifying format in action, and I’d like to wish everyone competing in this year’s MotoGP championship a safe and successful campaign.”
Shinji Aoki - Manager, Bridgestone Motorsport Tyre Development Division
“The first race of the season at Qatar presents quite a challenge for tyre development. Being run at night, track temperatures are always quite low which would normally require softer compounds, but the desert sand often blows across the circuit, making the surface quite abrasive which makes durability also a priority. This combination of low temperature and high abrasion makes it very tough for tyres, especially on the right shoulders, as they have to be soft enough to provide grip in the low track temperature but hard enough to resist wear. The tyres also need sufficient stability for the heavy braking points.
“To meet these demands, last year we brought asymmetric rear slicks to Qatar for the first time and this helped improve performance and safety, so we will offer the same this year in the medium and hard compounds. Our front tyre compounds will be soft and hard, with the softer option being offered in case especially cool conditions occur.”
Sandy Season Opener For Dunlop Moto2 and Moto3 Riders In Qatar
After comprehensive testing over the last months, Dunlop is ready for the
2013 races. Qatar is one of the more abrasive circuits and the last circuit in the MotoGP calendar where the Moto2 riders will debut the front profile tyre that was introduced in Jerez in 2012. The action commences on Thursday 4th April with races being held on the Sunday evening.
The compounds will remain the same as for last year’s Qatar round, with the 3855 as the softer option and 3838 hard for the rear tyres as both were split very evenly as rider race choice last year. The front selections are 302 soft and 717 hard, with the latter making its penultimate appearance at the Losail track. The ‘717’ was one of the most used compounds in the early years of Moto2 but is being phased out in favour of newer softer compounds that riders favour on less aggressive circuits. The racing will take place at night under the floodlights of the circuit that are powered by the many generators. With cooler temperatures than daytime running the teams will be hoping for low wind levels to keep the track as sand free as possible. Qatar is the only circuit on the Moto2 calendar where there is no allocation for wet tyres.
For the Moto3 teams, Dunlop has allocated tyres based on the 2012 race tyre performance results. Both the front ‘medium’ and ‘hard’ compound options worked well so will be available again this year. The rear compounds will be changed from ‘medium’ and ‘hard’ to ‘medium’ and ‘soft’ for
2013 after all riders chose the ‘medium’ in 2012.
Clinton Howe, Operations Manager Motorcycle Grand Prix:
“The abrasive nature of the Qatar track has made ‘717’ the favoured option in previous years. We don’t want any surprises and we know that ‘717’works well there hence the reason it is here again. The desert conditions are always difficult for the riders. Sand storms are especially difficult and it partly comes down to how riders go about getting the best out of tyres for that condition. Sand on the track is effectively sanding the tyre down so grip is reduced and the tyre wears much more quickly. Riders will need to keep to the racing line to get the very best out of their Dunlops, as once off-line and sand is picked up, the tyre performance will drop. The recent test showed that the top 20 riders are very close so this looks as though the Championship could be even more competitive than previous years. Dunlop’s job is to provide the riders with the tyre choices that give them the confidence to race hard and we hope to see that in Qatar.”
A l'exception du jeudi, très grosse diffusion, sans même parler des séances sur Eurosport 2. Jeudi:12:45- Grand Prix des Pays-Bas à Assen - Course MotoGP (30mn) Eurosport 1
13:15 - Grand Prix à Misano, San Marin - Course MotoGP (45mn) Eurosport 1
14:00 - Grand Prix d'Australie à Phillip Island - Course MotoGP (45mn) Eurosport 1
17:00 - Essais Moto 3 (50mn) LIVE Eurosport 2
17:50 - Essais Moto2 (1h) LIVE Eurosport 2
18:50 - Essais MotoGP (1h) LIVE Eurosport 2
19:50 - Essais Moto 3 (55mn) LIVE Eurosport 2
20:45 - Essais Moto2 (55mn) LIVE Eurosport 2
21:40 - Essais MotoGP (50mn) Eurosport 2
23:35 - Essais Moto GP (30mn) Eurosport 1
00:05 - Essais Moto2 (30mn) Eurosport 1
00:35 - Essais Moto 3 (30mn) Eurosport 1
Vendredi:09:30 - Essais Moto 3 (30mn) Eurosport 1
10:00 - Essais Moto2 (30mn) Eurosport 1
10:30 - Essais Moto GP (30mn) Eurosport 1
17:30 - Essais MotoGP (25mn) LIVE Eurosport 1
17:55 - Essais Moto 3 (1h) LIVE Eurosport 1
18:55 - Essais Moto2 (55mn) LIVE Eurosport 1
19:50 - Essais Moto GP (50mn) LIVE Eurosport 1
20:40 - Grand Prix du Qatar à Doha (20mn) LIVE Eurosport 1
Samedi :17:30 - Qualifications Moto 3 (20mn) LIVE Eurosport 1
17:50 - Qualifications Moto2 (55mn) LIVE Eurosport 1
18:45 - Essais Moto GP (45mn) LIVE Eurosport 1
19:30 - Qualification GP (55mn) LIVE Eurosport 1
20:25 - Grand Prix du Qatar à Doha (20mn) LIVE Eurosport 1
20:30 - Warm up (30mn) LIVE Eurosport 2
21:00 - Warm up (30mn) LIVE Eurosport 2
22:00 - Qualifications Moto 3 (15mn) Eurosport 2
22:15 - Qualifications Moto2 (45mn) Eurosport 2
23:00- Qualification GP (1h) Eurosport 2
Dimanche :01:15 - Qualifications Moto2 (45mn) Eurosport 1
02:00 - Qualification GP (45mn) Eurosport 1
04:20 - Essais Moto GP (40mn) Eurosport 1
05:00 - Qualification GP (45mn) Eurosport 1
08:15 - Qualifications Moto 3 (15mn) Eurosport 2
08:30 - Qualifications Moto2 (45mn) Eurosport 2
09:15 - Qualification GP (1h) Eurosport 2
17:50 - Course Moto 3 (1h15mn) LIVE Eurosport 1
19:05 - Course Moto2 (1h40mn) LIVE Eurosport 1
20:45 - Course MotoGP (1h30mn) LIVE Eurosport 1