[Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien]Longueur: 4.727 m. / 2,937 miles
Largeur: 12m
Virages à gauche: 5
Virages à droite: 8
Ligne droite: 1.047 m. / 0,651 miles
Modifié: 1995
Circuit le plus difficile du calendrier pour les pneus (arrière droit) et deuxième pour les freins (après Motegi où la Dorna va autoriser exceptionnellement le montage de disques carbone plus épais). Records | Season | Rider | Motorcycle | Time | Speed |
---|
MotoGP |
Fastest Lap | 2008 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Ducati | 1'41.186 | 168.2 km/h |
Circuit Record | 2008 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Honda | 1'42.358 | 166.3 km/h |
Best Pole | 2008 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Ducati | 1'41.186 | 168.2 km/h |
Top Speed | 2004 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Honda | | 339.4 km/h |
Moto2 |
Fastest Lap | 2012 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Suter | 1'46.187 | 160.3 km/h |
Circuit Record | 2012 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Suter | 1'46.631 | 159.6 km/h |
Best Pole | 2012 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Suter | 1'46.187 | 160.3 km/h |
Top Speed | 2012 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Kalex | | 286.3 km/h |
Moto3 |
Fastest Lap | 2012 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | FTR Honda | 1'52.160 | 151.7 km/h |
Circuit Record | 2012 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | Suter Honda | 1'52.583 | 151.2 km/h |
Best Pole | 2012 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | FTR Honda | 1'52.160 | 151.7 km/h |
Top Speed | 2012 | [Vous devez être inscrit et connecté pour voir ce lien] | KTM | | 233.6 km/h |
Simple supposition de ma part, mais je me demande si le week-end ne va pas être émaillé par les salariés de Derbi...
En effet, la situation se durcit notablement dans l'usine des motos rouges, située à Martorelles soit seulement quelques kilomètres du circuit, et les 140 salariés encore en activité, après quelques coups d'éclats et une grève générale, sont très remontés contre la direction du groupe Piaggio qui fait preuve d'une inertie certaine pour leur trouver une solution viable alors que des repreneurs se montrent intéressés (groupe Giba Holding suisse, dernier en date, pour construire des voiturettes).
- Beau temps attendu tout le week-end, ce qui pourrait avantager les Honda sur un circuit propice aux Yamaha...
Le point au championnat : Pedrosa et Lorenzo sont partis pour une course de métronomes, tout comme Crutchlow qui profite de la première erreur de Marquez pour le talonner.
Barcelone est un de deux circuits restants favorables aux Yamaha; la pression est sur Lorenzo!
Rossi s'englue au milieu des Ducati qu'il tenait tant à fuir...
En CRT, Espargaro caracole toujours en tête mais a dû laisser passer Bradl.
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- Wild Card: le Malaisien
Hafizh Syahrin, déjà wildcard au Mans, soutenu par Petronas et actuellement 5ème du CEV sur sa Kalex. A noter qu'il participe également au championnat malaisien Supersport et vient de finir deuxième de la manche de Sepang. S'est illustré en 2012 en menant son GP national sous la pluie.
- Wild Card: l'Espagnol
Dani Rivas, déjà wildcard à Jerez, sur sa Kalex du Motorsports TSR.
Le point au championnat : s'il y a bien un homme dans une situation confortable dans le championnat 2013, c'est bien Scott Redding qui est un des seuls tenors a ne pas avoir commis de fautes, avec Aegerter et Zarco. Derrière lui, ils sont cinq à batailler pour la place provisoire de dauphin mais Rabat est le seul à rester sur deux résultats blancs...
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Jonas Folger s'est cassé le poignet en tout-terrain. Il sera néanmoins sur place pour tenter de participer.
- Retours prévus d'
Efren Vasquez et
Florian Alt.
- Wild Card :
Andrea Migno, actuellement 10ème du CEV sur sa FTR-Honda du team GMT Racing.
- Wild Card :
Kevin Hanus sur Honda NSF, mais est-ce encore vraiment une wild card?
Le point au championnat : La lutte est ardue entre Vinales et Salom. Rins paye son résultat blanc à Jerez et Folger est un ton en-dessous.
Premier des non-KTM, Binder et sa Suter-Honda sont talonnés par Oliveira et sa Mahindra.
Masbou peut néanmoins revenir assez vite...
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Bridgestone MotoGP™ Preview - Round 6: Catalunya
12 June 2013
Bridgestone slick compounds available: Front: Medium & Hard. Rear: Soft, Medium & Hard (Asymmetric)
Bridgestone wet tyre compounds available: Hard (Main), Soft (Alternative) Round six of the 2013 MotoGP™ season sees the series return to Spain for the Catalan Grand Prix, and the venue for this weekend’s race presents the toughest test for Bridgestone’s tyres so far this year.
The Circuit de Catalunya is a fast and flowing circuit and due to its many right-hand corners taken at high speed and large lean angles, it places greater stress on the right shoulder of the rear tyre than any other course on the calendar.
Such is the disparity in forces placed on the right and left shoulders of the rear tyres that for this circuit, Bridgestone provides asymmetric rear slicks with rubber compounds up to two steps harder on the right shoulder than on the left. At the front end of the bike, the numerous hard braking zones require a tyre with good braking stability, though high edge grip is also a priority for the long sweeping corners.
Rear tyre compounds for CRT riders at the Catalan Grand Prix are the soft and medium options, while for the works riders, the medium and hard options are available. Although there are particular sections of the circuit that really punish the rear tyres, there’s ample time between the twisty sections for the tyres to dissipate the excessive heat. Therefore Bridgestone has supplied rear slicks in the heat-resistant construction only for the softest, CRT-specific option, as this option uses very soft rubber and the special construction will prevent the tyre from reaching temperatures outside of its normal operating zone. Front tyre options for the Catalan Grand Prix are the medium and hard compounds, as these slick options provide the greatest level of cornering stability.
Due to the general harshness of the Montmeló circuit, the main wet tyre for this race weekend will be the hard compound.
Hiroshi Yamada - Manager, Bridgestone Motorsport Department
“We have seen many wonderful races at Montmeló over the years and with the three Spanish riders currently leading the championship standings, the stage is set for another pivotal contest on Sunday. Jorge’s victory at Mugello has made things quite tight at the top of the riders table, and with so many riders in good form at the moment it really is hard to say who will come out on top this weekend. This circuit is extremely demanding on rear tyres in parts, but the layout of the circuit gives the tyres enough reprieve away from the corners that there is no need to use our heat-resistant construction in all our rear slicks at this race. Bridgestone has a big activities programme in place this weekend as the Catalan Grand Prix is a big event on the calendar for our Spanish and French markets, so it will be quite busy for us both on and off the track.”
Shinji Aoki - Manager, Bridgestone Motorsport Tyre Development Department
“Montmeló is a fast circuit that generates higher temperature in the right shoulder of the tyres than the left because of its greater number of right-handed turns. The track surface itself isn’t the grippiest on the calendar, but the many high-speed corners mean the riders spend a lot of times at high lean angles. There are eight right-hand corners, most of which are long and fast, and only five left-handers, most of which are much slower so there is a significant imbalance between tyre temperatures in the right and left shoulders, necessitating asymmetric tyres. High track temperatures are often encountered here and overall, the Catalan Grand Prix is one of the toughest events of the season for the rear tyres.”
Dunlop Encore For Moto2 and Moto3 Riders In Catalunya
Dunlop will bring exactly the same tyre options to the Spanish event as for the Mugello Grand Prix two weeks ago. Everything went smoothly in Italy with the two classes utilising both sets of tyre options during the weekend. This validation from previous events and rider input brings a great sense of satisfaction to Dunlop’s engineers.
In previous years Dunlop has made asymmetric rear tyres available for Moto2 to handle the eight right turns and five left turns that generally build up high temperature and wear in one side of the tyre compared to the other. After the 2012 race it was decided that the basic multi-tread rear tyre was more than capable of giving the riders the confidence what they wanted. Therefore this year both the 3855 and 3838 rear tyres will be allocated. In 2012 17 of the 32 riders chose the harder front 717 option for race. We will bring this again along with the common 302 front which is rapidly being favoured among all the riders this year.
In Moto2 last time out Scott Redding won his second race of the season beating his previous year’s distance race time by 2.492 seconds. History shows riders that do well at Mugello generally go well at the Montmelo track, as shown by Andrea Iannone last year. The Mugello tyre choice contained a good mix and the top six finishing rider selections included both options of fronts and rears.
Similarly the Moto3 podium held riders who had used both option front compounds. The new ‘H’ rear was not raced due to riders feeling they did not have enough time given the earlier weekend rain, although it was gratifying that later feedback included some riders suggesting that in hindsight they would have preferred the new harder rear. The post-race Moto3 test gave a better opportunity for the ‘ H’ rear to be tested with Dunlop and riders happy with the findings. The Catalunya race tyre choices could prove interesting with riders now having experience of the compound.
Clinton Howe, Operations Manager Motorcycle Grand Prix:
“We had a good couple of races in Mugello and we were able to supply a selection of tyres that worked for all Moto2 and Moto3 riders. We were a little disappointed that the new ‘H’ rear in Moto3 did not get it’s chance but were happy with the results we got in the post race Moto3 test. Assuming the riders know more about this tyre now might well convince them that it could be a good option for Catalunya.
“The post race Moto3 test was a success concerning new tyre development. We managed to get information regarding two new fronts and two new rear tyres and will look at the data provided to see if and when it would be a possibility to introduce these in the future.
“The Moto2 post race test was interrupted by rain showers so it was disappointing not to gather any development tyre information other than one of the front tyre specs. The race itself was fantastic so it sort of makes up for any lost data in the test.”
Vendredi :[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 8:30 Grand Prix d'Italie au Mugello.
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 8:55 Essais Moto3
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 9:55 Essais MotoGP
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 10:55Essais Moto2
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 23:45 Essais MotoGP
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 00:15 Essais Moto2
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[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 9:55 Essais MotoGP
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 10:55 Essais Moto 2
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 11:45 Grand Prix de Catalogne à Barcelone
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 12:15 Grand Prix de Catalogne à Barcelone
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 12:30 Qualifications Moto3
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 13:25 Essais Moto GP
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 14:05 Qualifications Moto GP
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[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 22:00 Essais MotoGP
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[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 00:45 Qualification MotoGP
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 01:30 Qualifications Moto2
Dimanche :[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 06:30 Qualifications Moto3
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 07:00 Qualification Moto2
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 07:45 Qualifications MotoGP
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 08:30 Warm Up
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 10:15 Warm Up
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 10:45 Course Moto3
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 12:15 Course Moto2
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[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 20:45 Course Moto2
[Vous devez être inscrit et connecté pour voir cette image] - 21:30 Course MotoGP"